budują ścigacz na zawody w Hiszpanii
Studenci zrzeszeni w projekcie konstrukcyjnym E-Moto AGH właśnie pracują nad motocyklem elektrycznym, który wystartuje w międzynarodowych zawodach MotoStudent w 2023 r. w Hiszpanii. Moto Engineering Foundation (organizator konkursu) zaprasza studenckie zespoły z całego świata, zachęcając hasłem „No fear, race your talent”! Aktualnie E-Moto AGH projektuje „ścigacza”, który jesienią 2023 r. pojedzie do Alcañiz. Sam start w zawodach to tylko jeden z etapów jakie będą poddane ocenie jury. Oceniany będzie każdy etap tworzenia motocykla w tym projekt, budowa, testy. Wszystkie zgłoszone zespoły otrzymają od organizatora silnik, koła i układ hamulcowy, dlatego na końcowy wynik będą miały wpływ zastosowane rozwiązania w zakresie konstrukcji motocykla, jego kształtu, kalibracji silnika, umiejętności kierowcy oraz zawieszenie.
Projekt E-Moto AGH zrzesza studentów różnych wydziałów Akademii Górniczo – Hutniczej. Z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji w projekt E-Moto AGH zaangażowane jest Koło Naukowe Przetwarzania Sygnałów „Spectrum”. Studenci naszego koła odpowiadają za „Smart system” czyli wszystko to, co się wyświetla na komputerze pokładowym motocykla. Zaprojektują oprogramowanie i oprawę graficzną na wyświetlaczu. Opracują też aplikację na smartfon tak, by w każdych warunkach i okolicznościach móc połączyć się z motocyklem i na bieżąco zmieniać różnorodne parametry jazdy czy poboru mocy.
Do tej pory Zespół E-Moto AGH skonstruował dwa motocykle terenowe (o mocy nominalnej 8kW i 30kW). Wspomniane motocykle mają już na koncie niemałe osiągnięcia.
8 kilowatowy pieszczotliwie nazwany przez twórców „Pimpek”, zajął pierwsze miejsce jako zespół debiutujący, a 4 miejsce w klasyfikacji generalnej pięć lat temu w Barcelonie na zawodach SmartMoto Challenge. Podczas kolejnych edycji tych zawodów w 2018 i 2019 zarówno „Pimpek” jak i „Byk” – 30 kW egzemplarz wywalczyli m.in. 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. Projekt zdobywał też liczne nagrody takie jak The Best Battery Package, The Best Body Design, The Best Smart System czy nagrodę Pro Juvenes w kategorii Studencki Projekt Roku w 2018 roku.
Poza przygotowaniami do hiszpańskiego konkursu studenci modernizują 30 kilowatowy motocykl, tak, aby był konkurencyjny z motocyklami spalinowymi startującymi w zawodach off-roadowych. Da to Zespołowi większe możliwości udziału w różnorodnych zawodach na arenie krajowej jak i międzynarodowej. 160 kilowy, 30 kilowatowy „Byk” w pierwotnym zamyśle był projektowany pod rajdy Dakar, które wymagają dużej mocy, stabilności, odpowiedniego zasięgu baterii. To niewątpliwie wpłynęło na jego konstrukcję i wagę, którą twórcy chcieliby znacznie uszczuplić. To wyzwanie wiąże się z zastosowaniem innych rozwiązań konstrukcyjnych, rodzajem użytych metali, zmianą geometrii ramy czy stworzeniem nowej obudowy na baterie. Także tutaj nasi studenci z KN „Spectrum” będą intensywnie pracować nad pozyskaniem odpowiednich danych z czujników silnika czy baterii, następnie je przekazać do komputera pokładowego. Pozyskane dane jak temperatura silnika, poziom naładowania baterii, osiągane moce silnika, prędkość motocykla pozwalają twórcom na poprawę stylu jazdy kierowcy i osiąganie jak najlepszych wyniki na zawodach.
Przybliżmy nieco specyfikę KN „Spectrum” w ramach E-Moto AGH.
Studenci „Spectrum” są odpowiedzialni za przetwarzanie sygnałów w motocyklu oraz komunikację z użytkownikiem. Prace w projekcie koordynuje KN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki realizując konstrukcję, napęd i część mechaniczną, natomiast KN Maszyn i Napędów Elektrycznych proMOTOR z Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej zajmuje się układem zasilania i sterowaniem napędem.
KN „Spectrum” zrzesza studentów chcących wynieść ze studiów znacznie więcej niż z samych zajęć.
Sekcja „Embedded” zajmuje się hardwarem. Obejmuje to projektowanie układów scalonych, połączeń z czujnikami, kodzenie mikrokontrolerów czy lutowanie układów. Nasze systemy znajdują się w każdym z motocykli i są ich integralnym elementem. Ta część jest sercem całego systemu i integruje połączenie z resztą układów.
Sekcja „Dashboard” zajmuje się deskami rozdzielczymi motocykli. Projekt odpowiedzialny jest za przygotowanie backendu systemu komputera pokładowego a także całego GUI wirtualnej deski rozdzielczej. Każdy motocykl ma osobną szatę graficzną oraz zaimplementowane tryby jazdy ze zmianami stylu graficznego.
Sekcja „Smart App” odpowiedzialna jest za przygotowanie aplikacji na smartfony łączącej się z motocyklem. Sekcja obejmuje przygotowanie aplikacji zarówno na Androida jak i na iOSa od strony backendu jak i całego frontu, połączenie z motocyklem bazuje na podstawie połączenia się ze sterownikiem Bluetooth, aplikacja pozwala na podgląd parametrów pojazdu jak i zmianę niektórych ustawień.
Sekcja Web App jest aplikacją webową działającą na wspólnym API z aplikacją mobilną. Aplikacja celuje wysoko w standardy wykorzystywanie nie tylko w automotive, ale i w IT uzyskując doświadczenie w wykorzystaniu .NETa oraz działania w chmurze. Aplikacja pozwala na podgląd telemetrii pojazdu na żywo dzięki modułom LTE znajdującym się w motocyklu, które wysyłają parametry.
KN „Spectrum” prowadzi również wiele innych projektów obejmujących zaawansowane systemy DSP, rozwiązania biometryczne, systemy przetwarzania multimediów, przetwarzania i rozpoznawania mowy, czy – od tego roku – także własne autonomiczne drony.
W maju tego roku podczas 59. Hutniczej Konferencji Studenckich Kół Naukowych AGH Maciej Wyleciał (student I roku, na II st. Informatyki) zajął 2 miejsce wygłaszając referat w Sekcji Informatyki pt.: „Uniwersalny system wbudowany dla inteligentnego motocykla elektrycznego”.
E-Moto to jeden z wielu projektów studenckich działających na AGH.
Na naszym Wydziale bardzo prężnie działają też inne KOŁA NAUKOWE, gdzie studenci mogą z powodzeniem trenować wiedzę zdobytą na zajęciach i odnosić sukcesy.
Chcesz zdobyć cenne kompetencje i stać się częścią tej wyjątkowej społeczności ludzi? Zapraszamy na studia!
29 sierpnia rusza ostatni cykl rekrutacyjny na studia I i II stopnia.
Fot. Andrzej Rusinowski, KSAF